Aktualizacje algorytmu Google

Lista aktualizacji algorytmów Google

W poniższym podrozdziale omówione zostały najistotniejsze zmiany, jakie wprowadzono w algorytmie na przestrzeni ostatniego roku, które zostały oficjalnie potwierdzone przez pracowników Google. Rocznie organizacja implementuje setki niejawnych aktualizacji, których wdrożenia rozłożone są w czasie, często więc nie jest możliwym określenie konkretnej zmiany, która spowodowała wahania pozycji strony. Tym, co nie zmienia się niezależnie od wdrażanych modyfikacji skryptu, jest waga, jaką Google przywiązuje do unikatowych, obszernych treści, które są często aktualizowane.

Panda

Algorytm Panda, który po raz pierwszy został wprowadzony w 2001 roku, skupia się na poprawie celności oceny atrakcyjności stron internetowych z perspektywy optymalizacji on-site. Jako rezultat modyfikacji algorytmu obniżona zostaje pozycja stron o zduplikowanej treści lub spamie, które przywiązują większą wagę aspektom technicznym SEO aniżeli tworzeniu wartości dla internautów. Ostatnia odsłona algorytmu miała miejsce w lipcu 2013 r.

Czytaj więcej: Najnowsze zaminy w branży SEO

Pingwin 2.1

Ostatnia aktualizacja do wersji 2.1 miała miejsce w październiku 2013r., kiedy to wiele witryn odnotowało znaczny spadek w rankingu. Celem było ukaranie stron, których odnośniki przychodzące miały jednakowy tekst kotwicy, co sugerowało nieetyczne praktyki, takie jak Google bombing, czyli masowe linkowanie do stron tematycznie niepowiązanych z tekstem umieszczonym w odnośniku. Obniżona została także pozycja tych witryn, których backlinki zawierały w opisie za dużo powtarzających się, popularnych słów kluczowych (ang. exact match anchor text), bądź pochodziły z rozpoznanych przez Google katalogów.

Koliber

Aktualizacja ta przyspieszyła działanie silnika wyszukiwarki, koncentrując się na dokładniejszym i lepszym jakościowo dopasowaniu zwracanych wyników wyszukiwania semantycznego do zapytania użytkownika. Zadaniem Kolibra jest również bardziej precyzyjne dostosowanie wyników do lokalizacji odwiedzającego oraz zapytań typu long-tail.