Jak robot Google (Googlebot) indeksuje strony?

Wyniki wyszukiwania naturalnego generowane są na podstawie ustawicznie aktualizowanych baz danych, gromadzonych poprzez przeszukiwanie wszystkich publicznych stron WWW dostępnych w sieci i ich analizę przez robota Google.

Zautomatyzowane roboty indeksujące przeglądarki (Googlebot) rozpoczynają przeszukiwanie sieci od załadowania zaufanych witryn o dobrej jakościowo zawartości, które poprzez odnośniki zewnętrzne umieszczone na stronie kierują boty na kolejne witryny. Istotnym elementem, na którym opiera się algorytm wyszukiwarki determinujący ranking, czyli kolejność wyświetlania stron w organicznych wynikach wyszukiwania SERP, jest liczbowe ujęcie wartości przypisywanej słowom kluczowym umieszczonym na stronie, za co odpowiada moduł indeksujący wyszukiwarki. Niezależnie od języka rozróżnia on kontekst, w którym występują frazy i umieszcza je w spisie wraz z przypisanymi im adresami URL, rozbudowywując w ten sposób zasoby słownika terminów.

Na wartości wag słów kluczowych, będących odzwierciedleniem zaufania jakim Google daży konkretną witrynę, wpływa nie tylko ilość i  sposób rozmieszczenia terminów na stronach, ale także słowa kluczowe odnośników prowadzących do danych stron, mapy witryn stron “sąsiednich” oraz fragmenty tekstu – te dane również Google umieszcza w swoich gigantycznych centrach danych – w rezultacie użytkownik kierujący zapytanie otrzymuje listę wyników wygenerowaną na podstawie zapamiętanego indeksu wyszukiwarki, a nie rezultatu bieżącego przeszukiwania samej sieci.

Najtrafniejsze dopasowanie słów kluczowych wpisanych przez użytkownika w oknie przeglądarki do wyrażeń znajdujących się w tekstowym indeksie wyszukiwarki jest zadaniem procesora zapytań. Szereguje on adekwatne do zapytania adresy URL zgodnie z wartościami wag zapisanymi przez moduł indeksujący, i wyświetla listę wyników organicznych począwszy od stron, które Google uznało za przypuszczalnie najbardziej satysfakcjonujące dla użytkownika. Działanie programu Google uwzględnia także śledzenie ścieżki jaką pokonuje użytkownik począwszy od pierwszego kliknięcia w któryś z odnośników w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu algorytm wyszukiwarki jest na bieżąco modyfikowany pod kątem udoskonalenia trafności.