Najważniejsze aspekty linkbuildingu: Metody pozyskiwania odnośników [część 1]

Strategia linkbuilding

Według filozofii Google, jakiekolwiek świadome gromadzenie backlinków (ang. linkbuilding), które uznać można za względnie bezpieczne, bo ukryte pod postacią płatnych artykułów, gościnnych blogów, współpracy z blogerami, linków z manualnie założonych profili czy też postów na forach tematycznych (również posty napisane ręcznie) jest niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów. W przypadku linków płatnych umieszczonych wewnątrz artykułów sponsorowanych, powinny mieć one atrybut rel=”nofollow”, co daje botom wyszukiwarki jednoznaczny sygnał do zignorowania takiego hiperłącza, zatem teoretycznie nie powinno ono mieć wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście metody takie jak masowy zakup lub generowanie backlinków przy użyciu automatów ze źródeł takich jak profile bez opisu i wpisy na forach niepowiązanych z tematyką domeny, artykuły generowane automatycznie przez mieszarki i publikowane w niskiej jakości sieci blogów nie mogą zostać uznane za w pełni bezpieczny linkbuilding. Korzystanie z tychże metod zawsze wiąże się z ryzykiem nałożenia na domenę filtra algorytmicznego lub kary ręcznej przez pracownika Quality Team Google.

Po ostatniej aktualizacji algorytmu Pingwin z września 2016 r., szczególnie ryzykowne jest gromadzenie masowo linków typu exact-match anchor, gdzie klikalna treść linka pokrywa się ze słowem kluczowym, na które optymalizowana jest dana podstrona serwisu. Linki powstałe naturalnie – tylko dlatego, iż treści, które publikujemy uznane zostały przez kogoś rzetelne, wartościowe, kreatywne lub po prostu zabawne i dlatego warte załączenia, najprawdopodobniej będą miały postać czystego adresu URL. Ze względu na lenistwo, brak czasu czy też fakt, że najpopularniejsze systemy CMS automatycznie zamieniają adresy URL w klikalne odnośniki, użytkownicy coraz rzadziej dzielą się treściami poprzez umieszczenie słowa kluczowego jako tekstu kotwicy.

Backlinki zawierające jako anchor text nazwę firmy lub marki, obok odnośników w postaci czystych adresów URL, uznawane są za najbezpieczniejsze w procesie linkbuildingu, pod warunkiem, że pochodzą ze stron autorytatywnych, które, w optymalnym przypadku, są dodatkowo tematycznie powiązane z pozycjonowaną domeną. Jeżeli wykorzystuje się względnie bezpieczne metody budowania linków, polegające głównie na marketingu treści wysokiej jakości, wielojęzyczność domen, z których pochodzić będą linki do pozycjonowanej domeny, nie będzie mieć negatywnego wpływu na pozycje stron docelowych ani domeny jako całości.

Najbardziej pożądane linki z atrybutem dofollow nie powinny stanowić całości linków przychodzących, szczególnie jeżeli pochodzą z niezaufanych domen. Działania SEO w większości polegają na znalezieniu bezpiecznego stosunku linków dofollow i nofollow, zależnie od autorytarności źródeł odnośników, tak aby przyrost linków wydawał się algorytmom Google jak najbardziej naturalny. Dążyć należy również do zróżnicowania adresów docelowych backlinków (strona główna, podstrony, artykuły oraz – najgłębiej położone w hierarchii serwisu – strony produktowe).

Diagram rozkładu backlinków – narzędzie Majestic

(kliknij, aby powiększyć)

 

Nadmienić należy, iż liczba odnośników wychodzących (ang. outbound links) z danej domeny również brana jest pod uwagę w ocenie autorytatywności i wiarygodności domeny linkującej. Unikać należy masowego umieszczania linków typu sitewide – jeżeli jest to konieczne, powinny mieć one atrybut rel=”nofollow”. Z punktu widzenia SEO, zaleca się również dodanie atrybutu target=”_blank”, który wymusza, po kliknięciu linka, otwarcie strony w nowym oknie przeglądarki. Tym sposobem użytkownik nie musi nawigować z powrotem do wcześniej otwartej strony, zwiększa się również prawdopodobieństwo powrotu na wcześniej przeglądaną stronę jeżeli widoczna jest ona nadal w tle.

Czytaj dalej: 2. część artykułu: Ocena potencjalnych źródeł odnośników