Najważniejsze aspekty linkbuildingu: Ocena potencjalnych źródeł odnośników [część 2]

W ocenie wartości źródeł potencjalnych backlinków pomocne mogą być wartości Trust Flow i Citation Flow dostępne wewnątrz narzędzia MajesticSEO (http://www.majestic.com). Przyjmuje się, iż wartość CF dwukrotnie większa niż wartość TF świadczy o zdecydowanie niekorzystnym profilu linków tej domeny (duża liczba linków niskiej jakości), pomimo iż dla ludzkiego użytkownika witryna może wydawać się zaufaną i w żaden sposób nie powiązaną ze spamem. Wartości domain authority narzędzi Moz (Open Site Explorer, https://moz.com/researchtools/ose/) i Ahrefs (https://ahrefs.com/) także pomagają w szacowaniu wartości strony dla algorytmów Google – wskaźniki te biorą pod uwagę autorytatywność stron linkujących do audytowanej domeny, liczbę backlinków oraz liczbę linków wychodzących, jednocześnie wskazując na potencjał, z jakim dana domena może rankować w organicznych SERP-ach. Wyżej wymienione wskaźniki muszą także zostać sprawdzone zanim zdecydujemy się zakupić zarejestrowaną już domenę.

Linki do Twojej witryny – widok Search Console

Podstawowy raport dostępny jest już z poziomu Search Console – wskazuje on największe źródła pojedynczych linków (najprawdopodobniej odnośniki site-wide), najczęściej wykorzystywane teksty kotwicy oraz podstrony posiadające najwięcej backlinków.

Analiza profilu linków przychodzących

Jednym z elementów audytu off-page każdej witryny pod kątem SEO powinna być analiza hiperłączy przychodzących do domeny i jej podstron. Sprawdza się nie tylko ilość linków (ang. backlinks, inbound links), ale również ich moc. Im bardziej autorytatywna i powiązana tematycznie strona linkująca, tym większa moc odnośnika – trudno jest jednak ocenić przełożenie odnośnika ze strony bardziej wartościowej, ale niepowiązanej tematycznie, na backlinki z domen o gorszej reputacji, jednak ściśle związanych tematycznie ze stroną pozycjonowaną. Koncepcja sąsiedztwa linków odnosi się do zakresu tematycznego oraz jakości domen linkujących do pozycjonowanej witryny.

Kolejnym wyznacznikiem świadczącym o wysokiej jakości odnośnika z punktu widzenia SEO jest tekst kotwicy zawierający frazę, na którą pozycjonowana jest konkretna podstrona docelowa. W optymalnej sytuacji, link taki umieszczony jest oczywiście wewnątrz dokumentu (jest więc otoczony tekstem), tematycznie ściśle powiązanego z pozycjonowaną stroną docelową. Biorąc pod uwagę, że strony serwisu są również linkowane wewnętrznie, w ramach domeny i subdomen, nie należy ignorować znaczenia tekstu kotwicy w linkowaniu wewnętrznym serwisu – opis odnośnika „więcej o cateringu ślubnym” na stronie firmy cateringowej znacznie lepiej wykorzystuje możliwości wewnętrznego łączenia semantycznego dokumentów niż „czytaj więcej”.

Na rynku dostępnych jest szereg bezpłatnych jak i komercyjnych aplikacji mających dostarczać kompleksowych informacji na temat jakości i ilości linków prowadzących do domeny. Ze względu na odrębne bazy danych, na których oparte są narzędzia analityczne, nie istnieje rozwiązanie all-in-one, które byłoby w stanie dostarczyć pełnego obrazu profilu backlinków. Dlatego też, dobrą praktyką jest wykorzystanie kilku narzędzi analitycznych celem porównania zebranych w ten sposób list adresów linkujących, aby uzyskać jak najpełniejszy obraz stanu witryny i jakości linkujących do niej domen.

Znaczenie sygnałów social media

Wbrew często przekazywanym opiniom, sygnały z mediów społecznościowych nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję domeny w organicznych wynikach wyszukiwania. Idąca w parze ze wzrostem pozycji w wynikach wyszukiwania, rosnąca liczba sygnałów social media (takich jak polubienia na Facebooku, kliknięcia przycisku Google +1 czy też retweets), świadczyć może jedynie o dodatniej korelacji między pozycją w rankingu Google a popularnością wartościowych treści w kanałach social media. Nie jest możliwe natomiast wyciągnięcie wniosku jakoby sygnały pochodzące z mediów społecznościowych były jednym z czynników rankingowych.