Ukryta ocena stron – Google Page Rank

Page Rank

Wśród kilkuset unikalnych wskaźników, które brane są pod uwagę przy obliczaniu kolejności wyświetlania wyników znajduje się ocena PageRank. Poniżej omówię uproszczoną zasadę działania pierwotnego algorytmu, opartego na wcześniej opracowanym systemie BackRub.

Innowacyjność podejścia autorów algorytmu polegała na uwzględnieniu w obliczaniu rangi strony czynników zewnętrznych, na które administrator witryny ma ograniczony wpływ. Ówczesne wyszukiwarki bazowały na liczbie słów kluczowych zamieszczonych na stronie, więc pozycjonerzy sztucznie zwiększali zagęszczenie słów kluczowych na stronach (ang. keyword density) poprzez nieetyczne działania, a tym samym listingi wyszukiwań często nie były adekwatne do zapytań internautów.

Dowiedz się więcej: Jak Googlebot indeksuje strony?

PageRank opiera się na równaniu rekurencyjnym zliczającym odnośniki przychodzące i ich wartości, które są ułamkiem sumarycznego rankingu strony. Jeżeli na stronie znajdzie się tylko jeden odnośnik wychodzący, to poprzez niego przekaże ona całą swoją wartość rankingową. Zgodnie z ideą PR, ma on mierzyć reputację strony, dlatego też strona mająca tylko jeden, ale wartościowy (pochodzący z zaufanej witryny) odnośnik, będzie lepiej postrzegana przez Google aniżeli inne witryny, do których kieruje kilka portali o wątpliwej reputacji. Generalnie, im większa suma rankingu backlinków, tym lepiej Google potrzega reputację strony i umieszcza ją wyżej w listingu, dlatego podstawowym dylematem pozycjonerów był wybór między dwoma strategiami: pozyskaniem bardzo wielu łączy z nieistotnych witryn, lub kilku z autorytatywnych źródeł.

W przypadku kiedy dwie witryny otrzymują moc rankingową dzięki łączom przychodzącm, ale posiadają jedynie wzajemne odnośniki wychodzące, następuje kumulacja wartości rang, która nie jest przekazywana na inne witryny. Problem ujścia mocy łączy w zamkniętym cyklu grafu webowego rozwiązuje model losowego surfera. Symuluje on zachowanie rzeczywistego użytkownika, który, jeżeli trafiłby do izolowanej pętli wzajemnie do siebie prowadzących stron, naturalnie przeskoczyłby na inną, losowo wybraną witrynę, i przerwał poruszanie się po grafie. Dlatego też we wzorze algorytmu uwzględniono współczynnik prawdopodobieństwa losowego wyboru dowolnej strony.

W przeciwieństwie do pierwotnego algorytmu, obecnie przekazywana moc rankingowa nie jest równomiernie rozdzielana na wszystkie linki wychodzące, i stanowi od 85% do 90% całościowej oceny strony. Po wielu modyfikacjach ulepszających skrypt, aktualnie Google automatycznie rozpoznaje odnośniki wewnętrzne (ang. internal links) prowadzące do podstron w ramach jednej domeny oraz łącza wychodzące (ang. external links) i na podstawie tych informacji przypisuje różne wagi mocy odnośników. Wewnętrzna wartość oceny PR to ściśle strzeżona tajemnica firmy, jest aktualizowana codziennie, i chociaż obecnie straciła na znaczeniu, to nadal jest podstawą funkcjonowania Google.